POLITIK & NEGARA

Ini nasihat ikhlas untuk anak-anak muda yang merancang untuk libatkan diri dalam dunia politik……….

Saya ada nasihat ikhlas untuk anak-anak muda yang merancang untuk libatkan diri dalam dunia politik, iaitu tolonglah… Posted by Syahr Musafir on Rabu, 13 Februari 2019 Saya ada nasihat ikhlas untuk anak-anak muda yang merancang untuk libatkan diri dalam dunia politik, iaitu tolonglah fokus belajar dan habiskan pengajian akademik terlebih dahulu sehingga bergraduasi secara sah dan …

Ini nasihat ikhlas untuk anak-anak muda yang merancang untuk libatkan diri dalam dunia politik……….Read More »

“Mungkin bagi kau mudah saja nak simpan 22ribu apatah lagi 10ribu, tapi susah bagi aku dan ramai rakyat lain yang tak kaya macam kau…”

Aku ini orang yang tak kaya yang simpan duit sikit-sikit setiap bulan nak cukupkan duit RM10ribu dengan niat dan harapan bila cukup RM10ribu bolehlah tanam impian nak tunaikan haji sebaik sahaja cukup. Boleh buat rayuan nak pergi haji terus, takut terguna duit tu jika dibiar lama. Hari ni dapat tahu kalau merayu kena sediakan RM22ribu …

“Mungkin bagi kau mudah saja nak simpan 22ribu apatah lagi 10ribu, tapi susah bagi aku dan ramai rakyat lain yang tak kaya macam kau…”Read More »

Blackpink vs Abby Abadi, atau Masyarakat vs Abby Abadi?

  Dalam isu teguran Abby Abadi berkaitan kumpulan K-Pop si Blackpink itu, saya mahu sebut I am supporting Abby Abadi. Memang tak patut pun Blackpink itu datang dan apabila datang (yang tak diredhai), tak patut diberi kebenaran untuk berpakaian ikut suka hati mereka. Tak perlu sembang pasal ‘satu hari nanti siapa tahu penyanyi Blackpink itu …

Blackpink vs Abby Abadi, atau Masyarakat vs Abby Abadi?Read More »

Rasuah Dalam Kalangan Pemimpin Parti Politik: Apa Cara Fikir Kita?

  Semalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia #SPRM membuat pengumuman mengesahkan tiada wang RM90juta ditransaksikan daripada mana-mana akaun #1MDB / UMNO ke mana-mana akaun rasmi #PAS. Saya dapat lihat ramai penyokong PAS menarik nafas lega (baca: syukur dan gembira). Pada masa sama juga dapat lihat ramai penyokong PH rasa serba salah, mencari poin untuk masih mengekalkan kritikan dan tuduhan, termasuklah menulis …

Rasuah Dalam Kalangan Pemimpin Parti Politik: Apa Cara Fikir Kita?Read More »

#BorakIsuSemasa PRK Port Dickson

Tak ada apa pun yang perlu nak dibanggakan dengan kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim atas tiket PH di PRK Port Dickson tu. Satu Malaysia faham PRK PD dibuat untuk memenangkan DSAI maka kemenangan itu adalah dijangka, dirancang, dilaksanakan dan dibuktikan. Yang patut dipelikkan dan dihuru-harakan adalah jika DSAI kalah. Kawasan PD memang terbukti kawasan PH, …

#BorakIsuSemasa PRK Port DicksonRead More »

#BorakIsuSemasa

Tulisan saya dikatakan ‘menyebar kebencian.’ Label itu diberi kerana pendapat saya tidak sama macam pendapat mereka dan saya mengkritik tindakan pemimpin-pemimpin golongan tertentu. Sebab tak sama je. Cuba lihat ketika saya tulis sesuatu yang sama dan sependapat dengan mereka, mereka share tulisan saya dengan pujian. Satu tulisan saya, sebagai contoh, tentang Datuk Seri Wan Azizah …

#BorakIsuSemasaRead More »

Parti Bogel / Separuh Bogel Di Lost World Of Tambun Adalah Salah

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10155017153315736&id=714725735   Sambutan tahun baru 2018 yang diadakan di Lost World of Tambun adalah satu kejadian yang patut kita semua kesali. Entah di mana fikiran mereka yang sanggup separuh bogel siap berjoget segala bagai di dalam air beramai-ramai bercampur lelaki dan perempuan sebegitu secara publik, malu mana malu? Kesal sungguh. Kita yang tertengok video dan …

Parti Bogel / Separuh Bogel Di Lost World Of Tambun Adalah SalahRead More »

Budaya Remaja Yang Fanatik K-Pop Adalah Merisaukan

Kematian seorang artis k-pop 'jenama' SHINee bernama Jonghyun diratapi seluruh dunia sehinggakan para peminat dari… Posted by Syahr Musafir on Jumaat, 22 Disember 2017 Kematian seorang artis k-pop ‘jenama’ SHINee bernama Jonghyun diratapi seluruh dunia sehinggakan para peminat dari serata Malaysia berkumpul di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur secara besar-besaran nak merintihi pemergian artis kesayangan. Orang Cina, …

Budaya Remaja Yang Fanatik K-Pop Adalah MerisaukanRead More »